Jeg er alene fra Eide bibliotek og det er ikke mange som jeg kan diskutere med om "23 ting" og strategier for mitt bibliotek. I tillegg arbeider jeg på et lite bibliotek meg knappe 0,8 årsverk så for biblioteket vårt vil den digitale utvikling ta formodentlig noe lengre tid. Det fine med kurset var at jeg har fått et innblikk i de mulighetene som finnes på nettet og fant ut at det er mye av de "23 tingene" som kunne brukes selv i et bibliotek med små resusser. Her ser jeg spesiellt en potensiale for bedre markedsføring av bibliotektjenester, en markedsføring som rettes mot den nye såkalte, - "milleniunsgenerasjonen".
Jeg tror det lønner seg å ikke gape for høyt menn å prøve ut noen nye ting som jeg klarer å følge opp.
1. Hva kan bibliotek 2.0-tjenester hjelpe oss med å oppnå som vi ikke oppnår i dag?
For mange bibliotekbrukere er internett en naturlig del av deres hverdag hvor ting kan ordnes hjemmefra og de forventer at det blir enkelt å finne frem til det lokale nettbiblioteket og helst å få en direkte kontakt med biblioteket. Her er noen eksempler på hvordan web 2.0 applikasjoner kunne generelt brukes for å synligjøre et lokalt bibliotek på weben:
# Bibliotekblogg og RSS: et sted hvor bibliotekets lesere kan komme med inspill, kommentarer, lesetips. Her kan biblioteket legge ut bok nyhetslister i form av widgeten og med med rss-feed som bloggets lesere kan abonnere på.
Jeg har laget en slik feed for Eide bibliotek: abonner på denne feeden. Widgeten kan sees på bloggen min. Låneren slipper å sjekke bibliotekets nettsted daglig for å få med seg boknyheter.
Jeg har kikket på noen bibliotekblogger og ser at mange innlegg er uten kommentarer. Selv om de bloggene virker som enveiskommunikasjon har jeg en stor tro på denne nettbaserte kommunikasjonen mellom bruker og bibliotek. Alle nye teknologier trenger tid før de er tatt i bruk av de fleste og kanskje burde vi ikke forvente en “straksbrukerdeltakelse”. Jeg likte godt bibliotekbloggen til Breivangbibliotek. Eide bibliotek gjorde også et skritt på veien til bibliotek 2.0. Vår nettkatalog tilbyr en "Megafon" tjeneste hvor lånere selv kan skrive anmeldelser av bibliotekets titler og lese andres anmeldelser.
# Direktemeldinger - en rask form for kommunisering mellom bibliotek og brukere. Her er det mange tilgjengelige onlinetjenester, f.ek. Meebo, Skype, GTalk, MSN. Slik samtalemulighet krever tilgjenlighet, tid og forutsetter at den du kommuniserer med er oppkoblet samtidig med deg.
# Facebook hvor biblioteks brukere og bibliotekarer fra det lokale folkebiblioteket kan opprette en egen lokal gruppe. Dette krever tid og mye aktivitet fra begge parter for å holde "liv" i gruppen.
# YouTube - video presentasjon av bibliotektjenester - kanskje kan lages ved hjelp av elever fra filmlinjen ved den lokale skolen?
# Egendefinerte Rollyoer som hjelper i referansespørsmål kan legges ut på hjemmesiden/ bloggsiden til biblioteket.. Et artig menn tidskrevende supplement til "vanlige referanselenker"
# Ved hjelp av Zoho Show kan man lage enkle lysbildebruksanvisninger til webbasert brukeropplæring, f.eks.: «Websøk i biblioteksbasen", "Bruk av 23 ting" osv.
# Dele ut bilder av biblioteket og biblioteks aktiviteter på Flickr.
# Mange kommuner legger ut på nettet lokalhistoriske bilder og i det tilfellet kunne Mashup verktøyet brukes til å presentere lokalhistorie på en artig og interessant måte hvor Google maps kombineres med lokalhistoriske bilder og biblioteksdata om lokale steder. På siden til Biblioteklaboratoriet kan man lese om "Bygdebøker på kart" prosjektet.
2. Hvilke oppgaver er vi villige til å nedprioritere for å nå mål som handler om nye 2.0 tjenester?
Det er et vanskelig spørsmål. Jeg kan kun svare for min del. Ikke hele bibliotekets boksamling er ennå lagt inn i nettbasertkatalog og derfor tar katalogiseringsjobben mest av arbeidstiden min. Når denne oppgaven er utført skal mine arbeidsoppgaver endre seg og jeg får en mulighet og tid til å satse på bedre markedsføring av biblioteket ved hjelp av de nye verktøyene.
3. Hva slags 2.0 kompetanse Brukeren kan forvente at vi som bibliotekansatte har, og hvordan skal vi gjennomføre en slik kompetanseheving?
"Lov om folkebibliotek" sier at den vigtigste oppgaven biblioteket har er å formidle informasjon. Datautviklingen skjer veldig rask og vi får mer og mer krevende brukere som forventer at også bibliotekarer følger den digitale utviklingen. Web 2.0-teknologier skal hjelper oss å formidle informasjonen til de nye nettbrukerne. Jeg har vært bibliotekar i over 20 år og øking av min kompetanse var en naturlig del av yrket mitt. Slike kurs som dette ga meg mer kunnskap og en større selvtillit i møte med brukere.
Veldig godt reflektert og formulert! Vi håper at katalogiseringsarbeidet etter hvert blir mer sentralisert, slik at den enkelte bibliotekar bruker mindre tid på dette.
SvarSlettDu har mange gode idèer om å ta i bruk det du har lært på dette kurset, og du viser glede og entusiasme over å prøve ut nye ting. Kjempeflott!
Hilsen Heidi