fredag 8. januar 2010

Ting 23: Oppsummering

Vel, da har vi kommet til slutten av kursetsmile. For 10 uker siden var jeg stolt av mitt første blogginnlegg og i dag er jeg like stolt av å gjennomføre den krevende læringsprosessen. Kursopplegget basert på selvstudium forlangte selvdisiplin, systematikk og masse tid. Selv om vi kunne  bestemme eget undervisningstempo, så føltes det som "et kappløp med tiden» og  dagene ble altfor korte. Travle førjulsdager får vel ta sin del av denne følelsen.

Har dette programmet hatt noen innvirkning på deg og dine læringsmål. Har du fått lyst til å lære mer?
Jeg ble klar over at Web 2.0 er dynamisk med stadig nye aspekter som dukker opp og at vår kunnskap ikke er  endelig. Det som vi fikk var et innblikk i de mulighetene som finnes innen web 2.0, og har fått forståelse for hvor viktig det er å holde seg oppdatert med Internett tjenester.  Vi har opplevd at noen nettsider var "døde" og lot seg ikke åpne og dette er nok en bekreftelse på hvor raskt datateknologien utvikles og endres.
Takket vare kurset ble jeg også mer komfortabel med mange nye applikasjoner, og etter hvert vil jeg nok finne ut hvordan lærommen kan utnyttes i mitt arbeide for å få et mye mer ressurssterkt bibliotek.
Applikasjoner som Mashup, Rollyo, Del.icio.us vekket min interesse og jeg fikk lyst til å bli bedre kjent med de tjenestene.

Når det gjelder spørsmål om hva ble min favoritt "23 ting" er svaret: blogging og Flickr. De 2 webtjenestene kommer jeg til å bruke ofte.  Blogging er en fin måte å dokumentere alt som man har utforsket og taggene hjelper å finne frem til det man ønsker å friske opp. 

Er det noe som har overrasket deg i løpet av kurset, noe du synes var spesielt nyttig å lære?
Faktisk alt var nyttig å lære synes jeg. Det som overrasket meg var at mange Ting var svært underholdende og artige å drive med. Da tenker jeg spesielt på Second Life, Youtube, Bighugelabs.

Forslag til forbedringer av kursopplegget?
Selve kursopplegget fungerte godt for meg men jeg hadde ønsket meg noen ekstra foredrag innimellom som kunne gjøre det enklere og raskere å sette seg inn i Ting. Likte godt Borghilds foredrag om Wiki.

Andre tjenester du hadde ønsket å ha med i opplegget?
Kurset har dekket de fleste av av web 2.0 tjenester, tror jeg. Jeg savnet Windows Live som også tilbyr mange Web 2.0 applikasjoner. I løpet av kurset skrev jeg flere av mine blogginnlegg i Windows Writer og likte denne tjenesten. Derfor vil jeg lese mer om de andre programmene til Windows Live og kanskje blir dette ting 24Thinking?

Dersom et nytt kurs ble tilbudt, ville du da ha ønsket å delta?
Absolutt ja:) Kurset var lærerikt og har oppfylt mine forventningerApplause

1 kommentar:

  1. Gratulerer med fullført kurs! Og en strålende innsats..

    Det blir spennende å følge deg videre.

    Håper på mange gode erfaringsutvekslinger på onsdag!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett