lørdag 2. januar 2010

Ting21: SEOmoz og WEB 2.0 Awards

Forkortelsen "SEO" står for "Search Engine Optimizer" på norsk søkemotoroptimalisering (kilde: Wikipedia).
En av de ressursene som selskapet SEOmoz tilbyr er nettop hjelp med nettstedets optimalisering for å få mer trafikk til nettstedet og gjøre det mer synlig på internett. I Norge er det bl.a. Qualite" som kommer med lignende tjeneste.
Det var interessant å teste siden til Eide biblioteks webkatalog ved bruk av "Linkscape" verktøyet til SEOmoz. Har du også lyst til å sjekke populariteten til siden som du lurer på klikk på Linkscape, skriv url adressen til siden og rapporten dukker opp.
Slik ser rapporten for Eide bbliotek:



Jeg håper på at resultatet for vårt bibliotek blir bedre enn det mozRank viser etter at både Samsøk for Møre og Romsdal fylke og bedre "2.0 markedsføring"for Eide bibliotek kommer for fullt.

Det var litt på sidelinjen av hovedoppgaven WEB 2.0 Awards 2008 utført av SEOmoz.
I kåringen ble det vurdert over 300 webapplikasjoner i 41 kategorier. Det er veldig mange sider å kikke på derfor valgte jeg å se kun på noen vinnere som var ukjente for meg og som kunne brukes i mitt arbeid.
I kategori "Bookmarking" var det del.icio.us som vant, en av mine favoritter smile.
På andre plass kom Stumbleupon. Jeg "stumblet" litt på siden uten å opprette konto. Fikk over 500 henvisninger til "Stephanie Meyers", som var et av mine søkeord. Foreløpig legger jeg tjenesten inn til mine delicious favoritter for å se nærmere på senere.

I "Book" kategori var det Lulu applikasjonen som vant. Jeg så på velkomst-demo til "Lulu" og forsto at tjenesten var mest rettet mot de som har lyst til å "produsere" sin egen bok, cd plate, eller lage en artig familiekalender.  En av Lulus kunder sier "Lulu certainly isn’t foolproof and is, in my opinion, fairly expensive but it does the job and it does it well." Dette kan man lese på siden til Kentechtips hvor han detaljert forteller om tjenestens gode og mindre gode egenskaper.

"Collaborative Writing and Word Processing" kategori utkåret "Google docs" til vinner. Jeg foretrekker å skrive mine dokummenter ved hjelp av Zoho Writer som er artigere å jobbe med, synes jeg. "Zoho Writer" ble også en av vinnerne og ble plassert som nr.2 i kategori: "Organisasjon".  

"Questions and Advice" kategori : 1.plass gikk til Yahoo! Answers. Det er sjelden jeg bruker Yahoo som søkemotor i referansespørsmål. Men ser absolutt en nytteverdi av denne tjenesten i tilfelle man ønsker å få svar på generelle spørsmål. Jeg ble fristet til å spøre: "What do you think of becoming a librarien?" Blant mange svar likte jeg dette: 
"It's an excellent career choice. Librarians have to know much more than how to shelve books -- today's librarians have to be experts in a half dozen fields, including marketing, to encourage people to make better use of their libraries..."

Til slutt har jeg lyst til å kåre 3 applikasjoner valgt av 23 ting fra vårt kurs, hvor den sosiale aspekten er viktigst i min vurdering:



      




og utnevnelser går til "You Tube" og "Flickr"laughing.


1 kommentar:

  1. Kjempeflott Alicjia!

    Du er en av våre "mønster-elever" :-)

    Interessant å sjekke nettstedet vårt på Linkscape..

    Det blir spennende å følge deg videre!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett