lørdag 31. oktober 2009

E-book

dette er ikke megI kveld leste jeg en interessant artikkel publisert i dagens "Klassekampen". Den heter "E-volusjon" og er skrevet av Martin Grüner Larsen. Artikkelen handler om E-bok og de hovedtendenser knyttet til utviklingen av de digitale bøker. Bjarne Buset som representerer Gyldendal forlag sier at infrastrukturen for et norsk boksystem i form av Den Digitale Distribusjonssentralen skal på markedet allerede til i neste år. Han innrømmer at det finnes mange utfordringer knyttet til e-boken som bokbransjen møter. Det finnes forskjellige måter til å løse de utfordringene på. En av de personene som er engasjert i blant annet DRM ( digital right management) - spørsmålet er Eiric Newth. Her presenterer han en løsning på alle utfordringer og kaller den for "utopisk virkelighet":
"Da ser jeg for meg en situasjon der bøker flyter like fritt og ukomplisert som resten av nettet gjør i dag. Som de fleste forfattere er min motivasjon ikke penger, men vi må ha systemer som kompenserer alle for arbeid. For min del er jeg tilhenger av borgerlønn. Det løser med ett slag spørsmålet om stipender, royality og honorar. Så må vi bare finne penger til redaktørene!"
Jeg må innrømme at denne utopien høres fornuftig ut, i min oppfatning, eller ???

1 kommentar:

  1. Interessant Alicja!

    2.des. arrangerer fylkesbiblioteket i samarbeid med NBF Møre og Romsdal møte i Molde med E-boka som tema. Da kommer bl.a. Eirik Newth.. Invitasjon blir sendt ut snart.

    Hilsen Heidi

    SvarSlett