lørdag 21. november 2009

Ting 8: Podcasting


For å abonnere på noen radio og tv programmer lastet jeg ned iTunes, et gratis program på Internet. Via dette programmet har man tilgang til over 100 000 podcasts. Det er ganske enkelt å abonnere på podcasts. Enten  kan man velge podcasts fra ei liste i iTunes Store eller kopiere direkte link fra hjemmesiden til podcasten inn i iTunes.  Jeg tegnet abonnement på http://podkast.nrk.no/program/bokprogrammet.rss. Podcasts er en ny medie. Det er både profesjonelle aktører som tilbyr masse av programmer, for eksempel NRK og de som er amatører og lager hjemme-podcasts, med enkle midler.
Podcast er stort sett en audiofil i MP3 format og for å være atraktiv må den fange oppmerksomhet. Dette er en stor utfordring for amatør-podcasterene.
For min del finner jeg podcasting interessant fordi den kan lastes opp fra pc til min ekstern enhet og høres når jeg har tid og når det passer, for eksempel høre på Nytt på Nytt fra NRK, mens jeg venter på bussen.
Det finnes mange sider med oppskrift på hvordan lages en podcast, for eksempel: http://www.apple.com/itunes/podcasts/specs.html.
Jeg har fått lyst til å utgi min egen radiosending. Jeg er ferdig med manuset og har begynt å lage audiofiler ved hjelp av Audacity. Jobben er tidskrevende men samtidig artig.
Kunne jeg bruke podcasting i mitt arbeid? For eksempel til å annonsere boknyheter på hjemmesiden til biblioteket ? Ja, men...i mitt tilfelle har jeg altfor lite tid til å drive med slike oppgaver, dessverre.

1 kommentar:

  1. Så flott Alicia!

    Veldig spennende at du allerede har idé og manus til en podcast. Fylkesbiblioteket planlegger kurs i å lage podcaster til våren, da må du bli med!

    Ting 8 klarert.

    Hilsen Heidi

    SvarSlett