onsdag 25. november 2009

Ting 10 og 11

 Ting 10
Var  innom Wikipedia og leste om LastFm. På LastFast opprettet jeg en konto. Men ikke mer enn som så. Er ikke særlig interessert i å lage egen radiokanal og ikke minst å betale for det. Heller vil jeg bruke penger på å kjøpe enkelte sanger gjennom iTunes, Platekompaniet eller Amazon. På de sidene får man også mulighet til å høre på snutter. De varer ikke lengre enn 30 sekunder men gir en liten forsmak.
Jeg har tatt en kikk på Spotify, et svensk svar på amerikanske LastFast.  På nettstedet til Dinside kan man lese en kort info om tjenesten. Blant annet står der:
"Spotify er foreløpig kun i lukket beta, som betyr at du trenger en invitasjon for å bruke gratisversjonen av tjenesten, men hvis du blar opp 99 kroner for premium-utgaven slipper du å stå i kø. Betalende brukere får også 2 invitasjoner hver måned (til gratisversjonen) som de kan gi bort til sine venner."
Synes tjenesten kan virke atraktiv for de som er veldig glad i musikk og er villige å betale abonnement. Kanskje prøver jeg denne betalte versjonnen i fremtiden. Bestemte meg for å ikke bruke foreløpig mer tid på denne tingen.

 Ting 11
Organisering av bøker ved bruk av bibliotekprogrammet Library Thing. Har opprettet en konto, lagt inn 6 bøker og meldte meg inn i gruppa Norske bibliotekarer. La widget av Mitt bibliotek inn i bloggen.
En flott og i tillegg gratis tjeneste for de som ønsker å organisere sine boksamlinger selv om det tar jo lang tid hvis man skal legge inn flere titler....Strev litt med søke funksjonen  som ofte ga dårlig treff. Sjekket Trender og her ble jeg overveldet av titusener anmeldelser. For eksempel: 1300 anmeldelser på Twilight.Imponerende! Mitt i blinken hvis man ønsker å orientere seg om aktuelle lesetrender,ikke minst om hvilke titler er mest lest
Til slutt kikket jeg litt på den norske versjonen Bokelskere. Denne siden må utforskes!

3 kommentarer:

  1. Flott Alicja!

    Vi har skrevet litt på diskusjonsbloggen om tjenesten www.mixpod.com, der du kan lage deg spillelister fra Youtube og publisere f.eks. på blogg.

    Spoptify er en flott tjeneste for å orientere seg i musikk, få tips til nye artister som ligner på dem du liker, m.m. Det finnes også en tilsvarende norsk tjeneste - Wimp _ som også er betalingstejeneste.

    Bokelskere.no og Librarything er også gode på å gi deg tips til bøker å lese som andre som liker dine bøker også liker. Og du kan finne anmeldelser.

    Ting 10 og 11 klarert!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett
  2. Kya apne Is App ko Avi tak try nhi kia Cut To Go Mod Apk

    SvarSlett