mandag 28. desember 2009

En prøve på video - podcasting

Da vi hadde Ting 8: Podcasting ble jeg fristet av tanken om å lage egen podcast kombinert med lysbildefremvisning, en slags video-podcasting.
Først sjekket jeg på nettet om dette kunne gjøres ved hjelp av gratis programvare og et enkelt verktøy.
I tillegg trengte jeg noen private bilder. Gratis programvare som jeg fant på nettet var:
  • Audacity til å lage lyd.
  • Freesound til å legge spesielle effekter.
  • Microsoft Power Point til å sette bildene i logisk rekkefølge og redigere med titler. Programmet er en del av Microsoft Office.
  • "Windows Mowie Maker" til å legge lyd til bildene. Programmet følgte med min pc.
  • Et godt alternativ til "Windows Movie Maker" er Microsoft sin Photostory.
Jeg fikk også noen tips om hvordan lages en podcast på siden til Eplekjex.

Presentasjonen min er ikke direkte fagrelatert, men er en liten 10 minuters turistguiding. Her forteller jeg om 3 polske byer som er verdt til å besøke. Det var faktisk tre hovedgrunner til at jeg laget denne fremvisningen:
- først og fremst for å bli kjent med Audacity,
- neste for å dele reisetips med andre,
- og ikke minst for å ha det gøy!
Selv om presentasjonen er ment som en prøve håper jeg på en god mottakelse:)
Her er presentasjonen:

1 kommentar:

  1. Utrolig bra!!

    Denne vil jeg legge ut på diskusjonsbloggen vår. Veldig spennende at du går videre og utforsker mulighetene du har blitt kljent med på dette kurset.

    Hilsen Heidi

    SvarSlett