fredag 4. desember 2009

Ting 13: Rollyo - tålmodighetsprøve :(

Det dukker opp flere og flere søkemotorer på nettet. De søkemotorene som jeg bruker oftest  både til mine private søk og referanser på jobben er: kvasir, google, yahoo og answers. Stortsett var jeg fornøyd med de motorene. Søkemotoren Rollyo var til nå ukjent for meg. Først kikket jeg på de 3 forhånsdefinerte søkene som kursoppgaven  foreslo. De er samlet på siden:  Bibliotek Rollyo NO. Siden opplyser hvem er det som står bak denne tjenesten:

"Vi er et kollektiv av norske bibliotekarer som sammen lager og bruker Rollyoer for å forbedre tjenestene til brukerne våre. Initiativtaker Anders Ericson kan kontaktes på frilanders(a)gmail.com"

Denne bibliotekargruppa  laget  searchrolls for miljøvern, luftfart, politiske partier, skandwikipedia og leksikon. Det så lovende ut og først kikket jeg på Biblio Miljøvern.






Her fikk jeg 2270 treff på søkeord "global oppvarming". Det var ikke imponerende med tanke på 18300 treff på det samme søkeordet som jeg fikk på "kvasir".








Så gikk jeg på siden til Biblio Skandwikipedia. Denne searchrollen søker i Wikipedia'ene fra Norge, Sverige og Danmark. Her søkte jeg på "eide kommune" og fikk 48 treff. Det er en fin søkemotor hvis man ønsker å begrense søket sitt kun til "Wikipedia". Tenkte det var en god idee å legge inn siden til mine faglenker på Del.icio.us :)
Den tredje tjenesten som jeg kikket på var "e-Books"






Her søkte jeg på "Norske folkeeventyr" av Asbjørnsen og fikk 2 treff. Det første treffet linket meg til Projekt Runeberg. Full klaff!
Jeg sjekket det samme på Kvasir og Projekt Runeberg dukket opp som 7. valg. De første 6 velgene var irrelevante til mitt søk.







Det er mye som er greit når man søker på Royllo, men søkemotoren er ustabil og treg,  slik opplevde jeg Rollyo på arbeids pc-en min. Det er en stor minus når man trenger en rask tilgang til informasjon. Min konklusjon er: jeg skal holde meg til mine "gamle" søkemotorer som jeg er fornøyd med.

Etter oppdagelsesturen  opprettet jeg en konto på Rollyo for å prøve å lage egen søkemotor. Det begynner å bli mange kontoer på meg i løpet av kurset :).
"Forfattersøk" som tema på egen søkeroll er ikke oppfinnsom men er nyttig, for min del. Den søker i 9 internettsider. Her finnes min profil  http://www.rollyo.com/alisiam/






Nå er jeg ferdig med oppgaven,  men skal utforske Royllo grundigere i fremtiden.


1 kommentar:

  1. Flott!

    Du har fått til mer enn meg.. Her er det helt håpløst å få kontakt, får bare logget meg på, men får ikke til å gjøre noe, det henger hele tiden..

    Som jeg har skrevet på diskusjonsbloggen vår kan Google Custom Search være et alternativ for å lage seg en egen søkemotor.

    Hilsen Heidi

    SvarSlett