lørdag 26. desember 2009

Ting 20: E-læring 2.0

Det blir ikke mye blogging på meg i juletider, men jeg vil gjerne utforske Ting 20 før jeg tar en liten pause fra kurset.
Min oppdagelsestur  for Ting 20 begynte med artikkelen til Richard MacManus "E-learning 2.0 infiltrates the classroom", en kort innføring i e-læring 2.0 . Forfatteren presenterte de mest kjente aktører innen pedagogisk teknologi. Han utpekte de to største aktørene som satser på e-lærings løsninger: "Google" og "Microsoft". Lærere får en veiledning i på Google sin side "Google for Educators" og på  Microsoft sin side "Microsoft Learning"
Jeg leste også en interessant artikkel "The Read/Write Web in Education" skrevet av Mark Wagner hvor han fanger opp noen hovedtrender innen e-læring:
  • Educational Blogging at Edublogs.org ( bloggverksted for lærere)
  • Educational Podcasting at Podomatic.com (verksted for lærere og elever som hjelper å lage og publisere podcast)
  • Educational Wikis at Wikispaces.com ( her tilbys det gratis wikier til lærere)
  • Google in Education ( verktøy som Google Reader, Google docs, Picasa)
Flere og flere skoler tar i bruk Internett i undervisningen. I dag er det vanlig at skoleelever har sine egne pc og kan kommunisere med lærere ved bruk av såkalte LMS system (Learning Management System). Det brukes også andre begrep for læringsplattform: CMS (Course Management System) eller VLE (Virtual Learning Environmen). Systemet fungerer som en webportal med innlogingsfunksjon. På portalen legges det ut bland annet arbeidsplanner, beskjeder, kalender, oppgaver, evaluering o.s.v.
Eksempler på slike læringsplattformer er:  Its Learning, Moodle, Fronter, Elgg.
For eksempel  bruker Høgskolen i Molde  læringssystemet "Fronter" i undervisningen.

Den forrige Tingen handlet om virtelle verdener og Second Life. I begynnelsen  tenkte jeg på "Second Life" som en  "leke-spill”  side,en men etter at jeg leste informasjonen om SL på nettet fikk jeg vite at " Second Life is used as a platform for education by many institutions, such as colleges, universities, libraries and government entities." Sitatet er tatt ut fra Wikipedia. 

Har opprettet jeg egen konto på Chinesepod og forsøkte å lære meg noen ord. Som jeg forventet var språket vanskelig å uttale men jeg likte godt kursets opplegg.

Kurset i Web 2.0 er mitt første møte med e-læring. Dette var et spennende og lærerikt møte. Er veldig glad for at jeg meldte meg på kurset og kunne delta i læringsfelleskapet. Mitt bruk av internett har utvidet seg  fra: - finne informasjon til å  kommunisere med andre og utveksle erfaringer.
I tillegg fikk jeg bedre kjenskap til nye internettjenester og teknologier og fik forståelse hvor viktig det er å holde seg oppdatert på det område med tanke på at det kommer stadig nye ting på nettet . Begrepet WEB 3.0 står for døra.
Til slutt vil jeg si at det var veldig behagelig å selv  kunne styre  tempoet på min læringsprocess, og det var også motiverende å få respons fra kurslederne og  kursdeltakerne.

Ønsker Dere en fantastisk GOD JUL og ett GODT NYTT ÅR!

1 kommentar:

  1. Godt nyttår til deg også Alicija!

    Fint å høre at du er fornøyd med kursopplegget, og du har virkelig utnyttet mulighetene også!!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett