tirsdag 15. desember 2009

Ting 17/ 18: Origo og ZOHO Writer


TING 17 : Origo
Origo var nytt for meg. Jeg registrerte meg og fikk passordet mitt tilsendt på mobiltelefonen min. Det var en uvanlig måte å registrere seg på et sosialt møtested synes jeg. Jeg bestemte meg foreløpig for å ikke innvitere noen til min sone, men det er en fin mulighet til å utveksle informasjon med mine venner synes jeg.
Er litt skeptisk til å legge inn telefonnumre til mine bekjente med tanke på misbruk.
Oppe i  menylinien kunne jeg velge "lokalt" og "velg din lokalsone". Jeg søkte "molde" og det eneste som dukket opp var "TV-Romsdalklubben  - mimreklubb for tidligere ansette i TV-Romsdal i Molde." Det var helt uinteressant for min del. I stedet kikket jeg på en sone som het " Nordmøre rundt". Den var interessant og det er synd at det ikke finnes lignende sone med "Romsdal rundt".
Jeg er filminteressert og derfor meldte jeg meg til "Filmsonen". Sonen har 994 medlemmer per i dag.
For å oppsummere Origotjeneste så tviler jeg på om jeg skal bruke den ofte, selv om den er lett å redigere, det er 2 grunner til dette. Den første grunnen er : jeg har allerede opprettet 2 kontoer for sosiale møtesteder: "Facebook" og "Nasza klasa" (på norsk: "Vår klasse"- et sted for skolekamerater) og det virker litt overflodig med møtested nr. 3. Den andre grunnen er: Origo ligner mye på Facebook, hvor grupper ble erstattet med Origos soner.

TING 18 : ZOHO Writer
Dette innleget har jeg skrevet i Zoho Writer, nettbasert tekstbehandler. Å skrive i Zoho er nesten det samme som å skrive i Microsoft office word. En stor plus for Zoho er at dokumenter kan åpnes, redigeres og lagres på nettet. Man kan også dele sine dokumenter med andre, eller sende dokumenter direkte til blogg. Zoho Writer støtter offline modus. Dette har jeg testet og det fungerte godt. For å få denne funksjonen til å wirke er man nødt til å instalere en utvidelse som heter Google Gears. I offline moduset kunne jeg både lese og redigere mine dokumenter. Det er sikkert mange som er glade i  "Smileys"smile.
Utvalget av de små utrykksikonene er litt rikere i Windows Writer.

ZOHO Show

Jeg har kikket også på Zoho Show og laget en liten presentasjon. Det var nesten som å arbeide i Windows-powerpoint. Embeden som jeg fikk i Zoho Show brukte jeg for å overføre min presentasjon til ZOHO Writer. Det kjekke med ZOHO Show er at forandringer i min presentasjon oppdateres automatisk også på denne siden.



Jeg er en stor fan av Windows Writer som kan lastes HER, men kommer også til å bruke også ZOHO Writer

 


1 kommentar:

  1. Flott Alicja!

    Google har også en tekstbehandler, Google documents. Har ikke brukt den så mye at jeg vet om den har offline-funksjon.

    Lykke til videre, og god jul!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett