lørdag 12. desember 2009

Ting 16 : Mashup

Katalogkort i den gamle papirutgaven er et nostalgisk minne i dag. I flere år arbeidet jeg på et folkebibliotek i katalogiseringsavdelingen i Polen og husker godt at "produsering" av slike kort var både fysisk krevende og tok mye tid.
Jeg savner ikke de "gamle" kortene men det kunne være artig å bidra til virtuale katalogdata ved Ann Arbor District Library. Dessverre  kunne ikke siden åpnes! Sendte spørsmål om dette  til AADL og venter på svar.
Min neste utforskningstur gikk til Talis sin Whisper. Dette er en demo versjon og ikke alle funksjoner er tilgjengelige for testing, som for eks. boksøk.  Jeg  kikket også på Talis "Library locations", en funksjon som skal plassere bibliotek på kart. Her fikk man velge mellom "global søk" og "UK ; Ireland". En god ide` og det blir spennende å se resultatet  når det kommer ut i full versjon.



Klikk på bildet for forstørrelse.

En annen ledd i Whistlers demo versjonen er "Silkworm Directory" som lar søke etter "collections"- biblioteks samlinger. Jeg forsøkte meg på "Norway" og fikk kun et treff: Nasjonalbiblioteket.
Det var litt lite selv for en demo versjon, syntes jeg Smile og laget selv en "collection" til. Her er resultatet av mitt forsøk.



For å utforske "Talis Developer Network" var jeg nødt til å laste ned Firefox og opprette en konto hos Developer. Først tok jeg en kikk på Library Map Mashup. Her kan man søke  bibliotek som er lokaliserte på  3 steder: Edmonton, Alberta og  Canada. En kjekk mashup  for de som vil benytte seg av de bibliotekene.




    
     Klikk på bildet for forstørrelse.


Som neste lastet jeg opp "Library Thing Thing" –  en utvidelse for Library Thing som gjør det mulig å lokalisere bøker. Denne utvidelsen er kompatibel  kun med Mozilla Firefox- eldre versjoner: 1.0 og 1.5.
Her søkte jeg "Ringenes Herre" og fikk en liten liste over bibliotek og bokhandlere som eier boken Smile.



Har brukt masse tid på "Talis" derfor har jeg bare  småkikket på andre applikasjoner ved Talins Innovation Directory.



       Klikk på bildet for forstørrelse.

Min neste utforskningstur gikk til Mystickies. Denne applikasjonen fungerer kun med Firefox 1.0 og 2.0 utgavene. Og for å få tilgang til tjenesten  må man først opprette egen konto. Mashupen er lett å bruke men den krever dessverre en gammel versjon av browser. Håper på at huskelappverktøyet  snart blir  kompatibelt med Explorer. En veldig kjekk funksjon som jeg likte godt Smile.

Helt til slutt kikket jeg på Mashupawards og her ble overrasket over mengden av mashups, både de seriøse og de "crazy".  Jeg er imponert over folk som bruker mye tid for å lage artige ting. Det var Triptouch  - en nyttig reiseplanlegger som falt i smak hos meg.
Dette var en omfattende TING.  Jeg  brukte mange timer på oppdagelsestur og strevet med å åpne forskjellige applikasjoner, men det var interessant og lærerikt.

1 kommentar:

  1. Veldig bar Alicja!

    Jeg brukte også mye tid på dette, mange av mashupene var litt "foreldet" som du også sier, man må bruke eldre versjoner av nettleser.

    Denne delen av kursbloggen bør nok oppdateres litt :-)

    Hilsen Heidi

    SvarSlett